Wanneer kunnen begeleidende gesprekken met Bedrijfsmaatschappelijk werk helpend zijn?
Dit kan bijvoorbeeld als de volgende situaties zich voordoen en er een hulpvraag ligt op het gebied van:
Gezondheidsklachten
• Psychisch of lichamelijk van aard, die functioneren beïnvloeden of lastig zijn om te kunnen accepteren
• Hoge werkdruk en ontstaan van psychische en/of fysieke klachten
• Bij stressklachten of fysieke moeheid
Mentale klachten
• Spanningsklachten
• Piekeren, zorgen en concentratieproblemen
• Persoonlijke omstandigheden
• Privéproblemen die het werk beïnvloeden
• Relatieproblemen
Werk gerelateerde omstandigheden
• Er zijn conflicten over de werkinhoud of de manier van werken of conflicten tussen collega’s, leidinggevenden
• Er bestaat onzekerheid over de functie
• Beter functioneren of samenwerken
• Omgaan met veranderingen
• Verzuim of dreigend verzuim
• Re-integratie in werk
Persoonlijke Ontwikkeling
• Werkvaardigheden
• Communicatievaardigheden
• Samenwerkingsvaardigheden
• Time-management tools
Sociale veiligheid
• Er is sprake van pesten, discriminatie of (seksuele) intimidatie of beschuldigingen
• Bij integriteitsvraagstukken
De gesprekken zijn erop gericht om te helpen grip te krijgen op de problemen en hierin wordt begeleiding geboden bij het op een andere manier aanpakken van de situatie. Ook kan worden bemiddeld binnen en buiten de organisatie, of kan worden doorverwezen naar andere deskundigen.
Er wordt vertrouwelijk omgegaan met de informatie, er is sprake van een geheimhoudingsplicht.